T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
ANTALYA / KEPEZ - Şerife Tufan İlkokulu

Ölçme ve Değerlendirme Uygulamalarında Dikkat Edilecek Hususlar

Ölçme ve Değerlendirme Uygulamalarında Dikkat Edilecek Hususlar

ilgili Sayı : E-65739364-103-113321824

Konu : Ölçme ve Değerlendirme Uygulamalarında Dikkat Edilecek Hususlar

DAĞITIM YERLERİNE İlgi : a) Millî Eğitim Bakanlığı Ölçme ve Değerlendirme Yönetmeliği.

b) Millî Eğitim Bakanlığı Yazılı ve Uygulamalı Sınavlar Yönergesi.

c) 14.08.2024 tarihli ve E-35427624-010.06-111911202 sayılı Genelge (No: 2024/53).

ç) 16.08.2024 tarihli ve E-35427624-010.06-112084007 sayılı Genelge (No: 2024/54).

d) Millî Eğitim Bakanlığı Yazılı ve Uygulamalı Sınavlar Kılavuzu. Bakanlığımızca hazırlanan ve 09/09/2023 Tarihli Resmî Gazete'de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Ölçme ve Değerlendirme Yönetmeliği ile okullarda süreç odaklı ölçme değerlendirme ön plana alınmıştır.

Yapılan mevzuat çalışmaları ile birlikte; Ülke, il, ilçe ve okul geneli ortak yazılı sınavlar yapılması, Yazılı sınavlarda açık uçlu soruların kullanılması, Türkçe, Türk dili ve edebiyatı ile yabancı dil derslerinde dört temel dil becerisinin ölçülmesi, İlkokullarda yazılı sınav saati uygulamasının kaldırılarak süreç odaklı değerlendirme yaklaşımıyla durum değerlendirmesinin benimsenmesi, Ölçme ve değerlendirme uygulamalarında öğrencinin akademik, sosyal ve kültürel gelişiminin sürekli takip edilmesi uygulamalarına başlanmıştır. 2024-2025 eğitim öğretim yılında da ölçme ve değerlendirme uygulamaları İlgi (a), (b) ve (d)'de yer alan mevzuat hükümleri doğrultusunda Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'ne uygun olarak yapılmaya devam edecektir. Ayrıca yapılacak çalışmaların Ortaöğretim Genel Müdürlüğü tarafından hazırlanan Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Kapsamında Planlama, Öğrenme Ortamları, Öğrenme ve Öğretme Süreçleri, Ölçme ve Değerlendirmeye İlişkin Hususlar'a uygun olması gerekmektedir. Bakanlığımıza bağlı okul ve kurumlarda 2024-2025 eğitim öğretim yılında gerçekleştirilecek ölçme ve değerlendirme uygulamalarında ülke genelinde birliğin sağlanması amacıyla aşağıda yer alan hususlara riayet edilecektir.

1) Ölçme değerlendirme uygulamaları İlgi (a) Yönetmelik, İlgi (b) Yönerge, İlgi (c) ve (ç) Genelgeler ile İlgi (d) Kılavuz hükümleri çerçevesinde gerçekleştirilecektir.

2) İlkokullarda öğrencilerin sosyal ve akademik gelişimlerini takip etmek amacıyla dersin içeriğine uygun şekilde geliştirici değerlendirme araçları kullanılacak ve öğrencilere eksik ve/veya yanlış öğrenmeleri konusunda geribildirim verilerek öğrenme/öğretme süreçleri yönetilecektir.

3) İlkokullarda süreç odaklı değerlendirmeye imkân vermek için kullanılan ölçme araçları öğrenci gelişim dosyasında tutulacaktır. Öğrencilerin ölçme araçlarına verdikleri cevaplara yönelik sınıf/ders öğretmeni tarafından geri bildirim notları hazırlanacak ve öğrenci gelişimi takip edilecektir.    

 

4) İlkokullarda öğrencilerin Türkçenin doğru ve güzel kullanımını geliştirmek amacıyla dinleme, konuşma, okuma ve yazma becerilerinin izlenmesi ve geliştirilmesine yönelik ölçme araçları kullanılacaktır. Özellikle öğrencilerin yazılı anlatım becerilerinin geliştirilmesi ön plana alınacak ve öğrenci gelişiminin takibi özel olarak yapılacaktır.

5) İlgi (b) Yönerge'nin 5'inci maddesinin birinci fıkrasının (g) bendi hükmü doğrultusunda öğrencideki gelişimin ne düzeyde olduğunu ortaya koyan durum değerlendirilmesi yapılacaktır. Öğrencinin gelişimi periyodik olarak izlenecek ve öğrenci/veliye geri bildirim verilecektir.

6) Bir sınıf düzeyinde birden fazla şube bulunuyorsa şubelerin tamamında aynı derslerin (seçmeli sınavları ortak yapılacaktır. dersler de dâhil)

7) Ortak yazılı sınavların yapılacağı gün ve saatlerde eğitim ve öğretime devam edilecektir.

8) Bir sınıfta bir günde yapılacak yazılı ve uygulamalı sınavların sayısının ikiyi geçmemesi esastır. Ancak zorunlu hâllerde bir sınav daha yapılabilecektir.

9) Okullarda yapılacak tüm sınavlar il sınıf/alan zümresi tarafından belirlenen konu soru dağılım tablosuna göre hazırlanacaktır. Sınav soruları eğitim kurumu sınıf/alan zümresi tarafından konu soru dağılım tablosu çerçevesinde hazırlanacaktır.

10) Kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla eğitim ve öğretimlerine devam eden öğrencilere yönelik ölçme ve değerlendirmede Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) esas alınacaktır. Bu öğrencilerin ortak yazılı sınavlara katılımıyla ilgili süreçlerden okul müdürlükleri sorumludur.

11) Ülke, il, ilçe ve okul geneli yapılan ortak yazılı sınavların sonucuna göre öğrenci toplu listeleri yayımlanmayacaktır. Okullar ve sınıflar arası karşılaştırmalı veri çıkarılmayacaktır.

12) Okullarda, uygulamalı sınavlar hariç tüm sınavların soruları cevaplarını (seçmeli dersler dâhil) öğrencilerin oluşturduğu ve farklı bilişsel düzeyde kazanımları ölçen maddelerden oluşacaktır.

13) Türkçe, Türk dili ve edebiyatı ile yabancı dil derslerinin (seçmeli yabancı dil dersleri dâhil) sınavları yazılı ve uygulamalı olmak üzere iki aşamada yapılacaktır. Yazılı (dinleme ve konuşma) sınavlarda okuma ve yazma becerileri, uygulamalı sınavlarda ise dinleme ve konuşma becerileri ölçülecektir. Dinleme ve konuşma sınavları ilgili dersin yazılı sınavından önce veya sonra yapılabilir. Konuşma sınavları için belirli bir tarih aralığı olmaksızın sınav sürece yayılarak yapılacaktır.

14) Uygulamalı derslerin (beden eğitimi ve spor, görsel sanatlar, teknoloji ve tasarım, müzik ve sınavları tüm şubelerde aynı kazanımı ölçecek şekilde yapılacaktır. atölye dersleri vb.)

15) Öğrenci cevaplarının puanlanmasından sonra cevap kâğıtlarının öğrencilere gösterilmesi gerekmektedir. Öğrenciye gösterilecek cevap kâğıdında öğrencinin varsa eksik ya da yanlış öğrenmelerine yönelik öğretmen tarafından notlar alınmalıdır.

16) İlgi (d)'de kayıtlı Kılavuz'un "Geri Bildirim ve Analiz" başlığı çerçevesinde her sınav sonrasında ders öğretmeni tarafından öğrenci cevaplarına yönelik analiz yapılacaktır. Analiz sonuçlarına göre hem bireysel olarak öğrenciye geri bildirim verilmeli hem de varsa eksik ya da yanlış öğrenmeler için telafi eğitimi yapılmalıdır. Söz konusu analizler, ders öğretmeninin öğrenci ve sınıf hakkında yeteri kadar bilgi edinmesi ve bunu kendisinin kullanması için raporlamalıdır. Buna yönelik ayrıca okul idaresine bir rapor verilmesi gibi evrak yükü oluşturulmasından kaçınılmalıdır.

2024-2025 Eğitim Öğretim Yılı Sınav Tarihleri İlgi (a) Yönetmelik'in 5. maddesinin birinci fıkrasının (ç) bendi hükmü kapsamında 2024-2025 eğitim öğretim yılında sınavlar aşağıdaki tarihlerde gerçekleştirilecektir.

I. dönem 1. sınavlar: 30 Ekim-8 Kasım 2024,

I. dönem 2. sınavlar: 30 Aralık 2024-10 Ocak 2025,

II. dönem 1. sınavlar: 17-28 Mart 2025

II. dönem 2. sınavlar: 26 Mayıs-13 Haziran 2025

 

Resmi Yazı İçin TIKLAYINIZ.

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 12.09.2024 - Güncelleme: 12.09.2024 09:25 - Görüntülenme: 109
  Beğen | 0  kişi beğendi